بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

روی آوردن غیر مسلمانان به بانکداری اسلامی

گزارش زیر را  توی بی بی سی دیدم و البته برایم جالب بود. پدیده بانکداری اسلامی هم اکنون در دینا شناخته شده است. در کشورهای اسلامی و مخصوصا کشورهای خلیج فارس این پدیده واقعا گسترش یافته است تا جایی که بعضی از بانکهای بزرگ جهانی تصمیم به گشودن شعبه های اسلامی گرفته اند مثلا بانک معروف بریطانیا HSBC و یا چند بانک سویسی.

 

البته نمی توان تجربه بانکهای اسلامی را کاملا موفق یا حتی کاملا اسلامی دانست اما می توان این را به عنوان یک شروع خوب و یا حتی امیدی برای اسلامی کردن بسیاری از تعاملات ما در دنیای امروز دانست.

 

باید به این توجه داشته باشیم که اسلام یک نظام کامل است و برای همه جوانب زندگی ما برنامه های خاص خود را دارد اما این برنامه کامل بیش از آنکه نظریه باشد نیاز به کسانی دارد که بدانند و بتوانند آن را پیاده کنند.

 

متن گزارش بی بی سی:

 


 

جولیان نایت

خبرنگار امور مالی بی بی سی

 

خانم 'اما دلاوی' ، بیست و پنج ساله و ساکن جنوب لندن نمی خواهد از پولی که در حساب جاری وی وجود دارد در کارهای مضر استفاده شود.

 

او می گوید: "من تازه کارم را شروع کرده ام و پول زیادی ندارم، اما برای من مهم است که از این پول به شیوه غیراخلاقی بهره برداری نشود."

 

وی می افزاید: "من از اینکه حتی بطور غیر مستقیم از حساب من برای فروش اسلحه به برخی کشورهای آفریقایی استفاده شود، متنفرم."

 

خانم دلاوی راهی غیر معمول برای دستیابی به اعتقادات اخلاقی خود برگزیده است.

 

او در یک بانک اسلامی یک حساب جاری باز کرده است.

 

پدیده جهانی

 

خانم دلاوی تنها کسی نیست که شیوه بانکداری اسلامی را به دلیل ارزشهای اخلاقی که به آن مقید است برگزیده است.

 

'پل شرین' ، مدیرسرمایه گذاری اسلامی در بانک لویدز که همانند موسسه مالی HSBC و بانک اسلامی بریتانیا حساب های شرعی بانکی باز می کنند در این باره می گوید: "بر اساس گزارشهای شعبه های بانک، این حساب ها از سوی جوامع مختلف مورد استقبال قرار گرفته است."    

 

وی می گوید: "در سطح بین المللی نیز گرایش مشابهی وجود دارد. در مالزی بیش از 25 درصد حساب های اسلامی توسط غیر مسلمانان باز شده است."

 

آقای شرین ادامه می دهد: "این امر در مقیاس کوچکتری در این جا( بریتانیا) نیز رخ داده است، شماری از غیر مسلمانان مایل نیستند که از پولهایی که در حسابهایشان دارند برای بهره گرفتن و اموری که که از دید آنها غیر اخلاقی شمرده می شود، بهره برداری شود."

 

عوامل اخلاقی

 

حساب های اسلامی مطابق قوانین شرعی عمل می کنند.

 

بر اساس قوانین اسلامی، استفاده از پول برای کسب سود مانند نزول پول، رباخواری مسحوب شده و حرام است.

 

کسب درآمد تنها برمبنای بازرگانی مشروع و سرمایه گذاری در امور حلال، مجاز است.

 

اما چه جنبه های دیگری از بانکداری اسلامی برای خانم دلاوی مهم جلوه می کند؟

 

او می گوید: "به من تضمین داده شده که از پول من برای سرمایه گذاری در صنایع نظامی یا دخانیات استفاده نخواهد شد."

قوانین اسلامی همچنین سرمایه گذاری بر روی مشروبات الکلی، قمار و پورنوگرافی(هرزه نگاری) را ممنوع کرده است.

 

علائق اسلامی

 

خانم دلاوی همواره به مسائل خاورمیانه علاقمند بوده است. او مدتی را در لیبی به سر برده و در دانشگاه در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخته است. وی همچنین دوستانی از مذاهب مختلف دارد.

واکنش دوستان و خانواده خانم دلاوی به تصمیم او مبنی بر گشودن حساب اسلامی به نظر مثبت می آید.

وی می گوید: "آنها واقعا به آنچه من انجام دادم علاقه نشان دادند. سوالات بسیاری از من پرسیدند و دریافتند که چگونه امور مالی مبتنی بر اصول اخلاقی و شیوه بانکداری اسلامی می توانند با یکدیگر جور در بیایند."

 

وی ادامه می دهد: "وقتی من به شعبه بانکم رفتم و به متصدی مربوطه گفتم که مایلم یک حساب جاری اسلامی باز کنم، آنها متعجب نشدند."

 

این موضوع که به حساب های بانکی اسلامی بهره تعلق نمی گیرد برای خانم دلاوی مشکلی به حساب نمی آید.

وی می گوید: "نگاه من به چشم پوشی کردن ازبهره، مانند بازیافت مواد یا رفتن به یک بازار محلی مزرعه داران است (که قیمت ها در آن بالاتر از سوپرمارکتهاست اما همچنان بسیاری از مردم خرید از آنجا را ترجیح می دهند). اما شاید اگر من پول زیادی داشتم به آن جور دیگری نگاه می کردم و از بهره هم بدم نمی آمد."

 

وزیر آموزش و پرورش پاکستان: قرآن ۴۰ جزء است!

این هم از آبروریزی  وزیر آموزش و پرورش پاکستان:

به گزارش سایت العربیه.نت وزیر آموزش و پرورش پاکستان که در یکی از کانالهای محلی پاکستان سخن می گفت در بین سخنانش اشتباه عجیبی مرتکب شد! وی در بخشی از سخنانش گفت: «نظام آموزشی جدید پاکستان دانش آموزان را قادر خواهد کرد طی دوران تحصیل خود به حفظ هر ۴۰ جزء قرآن بپردازند!»

مجری برنامه که متعجب شده بود پرسید: چند جزء؟ و جناب وزیر با تاکید تکرار کرد: ۴۰ جزء! و ادامه داد: و برای همین نیازی به رفتن دانش آموزان به مدارس دینی نیست چون ما تمام قرآن را در مدارس حکومتی آموزش خواهیم داد. اینجا مجری برنامه حرف های وزیر را قطع کرد و گفت: اما تا آنجا که من می دانم قرآن فقط ۳۰ جزء است.  وزیر هم سر خود را تکان داد و گفت: آه... ببخشید!‌بله ۳۰ جزء...

این سخنان وزیر باعث عکس العمل های متمسخرانه روزنامه ها شد.

جاوید اشرف قاضی وزیر کنونی آموزش و پرورش پاکستان قبلا ریاست اطلاعات ارتش را بر عهده داشته و یک جنرال بازنشسته است. باعث تاسف است که وزیر آموزش و پرورش یک کشور کاملا مسلمان تعداد اجزای قرآن را هم نمی داند!

از زمان روی کار آمدن حکومت پرویز مشرف او حکومتش تمام سعی خود را برای ضعیف کردن مدارس دینی پاکستان و آموزش دینی در این کشور مسلمان به کار گرفته اند.

جاسوسی که مسلمان از دنیا رفت

آلکساندر لیتوینینکو  افسر سابق اطلاعاتی روسیه که اخیراً در لندن کشته شد، به شیوه اسلامی در این شهر دفن شد و مراسم ترحیمی برای وی در مسجد مرکزی لندن برگزار گردید.

به گفته پدر آقای لیتوینینکو وی هنگامی که در بستر مرگ بوده به دین اسلام گرویده و دو روز پیش از مرگش این موضوع را به پدرش خبر داده بوده است.

 

آلکساندر لیتوینینکو که از مخالفان دولت روسیه بود و در شمال لندن به عنوان پناهنده زندگی می کرد اول نوامبر گذشته پس از صرف غذا در یکی از رستورانهای ژاپنی مرکز لندن دچار مسمومیت شد و در بیمارستان بستری گردید.

 

وی پس از 22 روز در بیمارستان درگذشت و پزشکان علت مرگش را آلودگی به عنصر رادیواکتیو پولونیوم با جرم اتمی 210 تشخیص دادند.

 

تاکنون مشخص نشده که چه فرد یا افرادی مرتکب قتل آقای لیتوینینکو شده اند و پلیس بریتانیا برای تحقیق در این زمینه کارآگاهانی به روسیه فرستاده است.

 

در مراسم خاکسپاری آلکساندر لیتوینینکو، احمد ذکایف، یکی از رهبران جنبش جدایی طلب چچن نیز حضور داشت.

 

به گفته آقای ذکایف، یک روز پیش از مرگ آلکساندر لیتوینینکو یک روحانی مسلمان به ملاقات او در بیمارستان رفته و بر بالینش قرآن خوانده بوده است.

 

مراسم نماز میت برای آقای لیتوینینکو در مسجد مرکزی لندن برگزار نشد و در مکانی اعلام نشده برپا گردید اما وی در قطعه مسلمانان گورستان های گیت در شمال لندن دفن گردید که مدفن کارل مارکس، بنیانگذار مکتب فلسفی مارکسیسم نیز در آن قرار دارد.

 

با اینکه بنابر احکام شرع اسلام، جسد نباید در تابوت دفن شود، اما به علت آلودگی آقای لیتوینینکو به آثار ناشی از پرتو رادیواکتیو، جسد او لزوماً باید در تابوتی دفن می شد که پرتو رادیواکتیو از درون آن به بیرون نفوذ نکند.

 

آثار پرتو رادیواکتیو سرنخی است که پلیس برای ردیابی عاملان قتل آقای لیتوینینکو استفاده می کند و تاکنون این آثار در مکانهای مختلفی در شهر لندن همچون استادیوم امارات (باشگاه آرسنال)، دفتر بوریس برزوفسکی، سرمایه دار مخالف دولت روسیه و یک شرکت خصوصی خدمات اطلاعاتی کشف شده است.

 

آلودگی این پرتو همچنین در چند فروند از هواپیماهای خطوط هوایی بریتانیا (بریتیش ایرویز)، از جمله یکی از آنها که میان لندن و مسکو پرواز کرده و همچنین سفارتخانه بریتانیا در مسکو کشف شده است.

 

پلیس بریتانیا شاهد و مطلع اصلی در زمینه مرگ آقای لیتویننکو را آندری لوگاووی، یکی دیگر از مأموران سابق اطلاعاتی روسیه می داند که آثار آلودگی ناشی از پرتو رادیواکتیو در هواپیمای حامل او از مسکو به لندن به دست آمده و بنابر گزارشهای رسانه های روسیه، او در دوره یکماهه پیش از مرگ آقای لیتوینینکو سه بار به لندن پرواز کرده و چهار بار با او دیدار کرده است.

 

وی هم اکنون تحت آزمایش برای ردیابی پرتو رادیواکتیو در بدنش است.

 

منبع: بی بی سی پرشن

 

وفات شیخ صفی الرحمن مبارکفوری از علمای هندوستان

وی صاحب کتاب معروف  الرحیق المختوم در سیرت نبوی است.

وی این کتاب را برای شرکت در مسابقه جهانی سیرت نبوی که توسط رابطة العالم الإسلامی برگزار شده بود نوشت و عجیب این است که او برای نوشتن این کتاب باارزش تنها سه ماه وقت صرف کرد.

این کتاب هم اکنون به عقیده بسیاری بهترین کتاب معاصر در موضوع خود (سیرت پیامبر) می باشد.

الرحیق المختوم به فارسی نیز ترجمه  و توسط نشر احسان منتشر شده است.

شیخ در زمینه مبارزه باعقاید منحرف در شبه قاره هند تلاشهای باارزشی ارائه داده است از جمله مبارزه علمی با گرو ه های گمراه بریلوی ها و قادیانی ها و قرآنی ها (منکرین سنت) و ...

از آثار معروف او که به عربی موجود است:

۱- الرحیق المختوم

۲-روضة الأنوار.

۳-تهذیب تفسیر ابن کثیر.

4- تحقیق تفسیر الجلالین.

5- منة المنعم فی التعلیق على صحیح مسلم.

6- إتحاف الکرام فی التعلیق على بلوغ المرام.

7- إبراز الحق والصواب فی مسألة السفور والحجاب.

شیخ روز جمعه به تاریخ  10 / 11 / 1427هـجری قمری ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت هند درگذشت.

برای ایشان از الله سبحانه و تعالی رحمت و مغفرت طلب می کنیم. 

شیخ عبدالمجید الزندانی اعلام کرد: کشف دارویی برای علاج ایدز

رئیس دانشگاه الایمان در یمن شیخ عبدالمجید الزندانی اعلام کرد با استفاده از گیاهان دارویی توانسته علاجی برای بیماری نشانگان نقص اکتسابی ایمنی (ایدز) کشف نماید.

زندانی و تیم علمی اش اعلام کردند حدود ۱۵ نفر توانسته اند در مدت بین ۳ماه تا یک سال پس از انجام علاج بر روی آنها از ویروس ایدز نجات یابند. وی اشاره کرد معاینه پزشکی ثابت کرده بدن آنها از ویروس خالی شده است.

وی در دیداری از الجزیره از شرکتهای داروسازی و سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل خواست برای اطلاع از این علاج و اطمینان از یمن دیدن کنند. وی از دادن هرگونه اطلاع دیگر از نوع این گیاهان و مکان وجود آنها برای محافظت از حق اختراع قبل از ثبت آن خودداری کرد.

او گفت: این کشف بطور تصادفی رخ نداده است بلکه تحقیقات آن از حدود ۱۵ سال قبل و هنگامی که گروهی برای پژوهش در مورد طب نبوی و گیاهان دارویی و اعجاز پزشکی در طب نبوی تشکیل شد آغاز گردید.

وی گفت: این دارو اول بر روی حیوانات و سلولها آزمایش شد و پس از اطمینان از تاثیر آن بر روی انسان آزمایش شده و پس از آن برای اطمینان از نتایج با آزمایشگاه های معتبر جهانی تماس برقرار کردیم.

اما دکتر صالح القاضی مشاور متخصص در ایدز در بیمارستان هامورتون دانشگاهی در لندن درمورد این ادعای شیخ زندانی تردید کرده و گفت قبلا هم ادعاهایی در این مورد شده بود... اما با این وجود خوشحالی اش را از کشف شیخ زندانی در صورتی که صحیح باشد اعلام کرد. وی گفت: اکتشاف تا وقتی که توسط گروهی از متخصصان مستقل و طی یک پژوهش علمی دقیق ثابت نشود اعتبار ندارد و اعلام آمادگی کرد برای حفظ حقوق شیخ زندانی با بالاترین موسسات علمی هماهنگی کند.

قابل ذکر است شیخ عبدالمجید زندانی قبل از آنکه یک عالم دین باشد یک داروشناس متخصص است که در این مورد مدارک علمی معتبری دارد.